Trivselsarbejdet:
Der er stort fokus på, at børn skal trives, før de kan lære, så det arbejdes der med kontinuerligt. Det foregår både i egne klasser og på tværs med emneuger/værksteder flere gange om året, hvor børnene er på hold med børn fra andre klasser.
I børnehaveklassen synger vi en sang hver morgen, ligesom vi har fast rutine med snak om dagens navn og trivselsbarometer. Også samarbejdsøvelser benyttes meget.
I børnehaveklassen arbejdes der desuden med bogen “Zak i skole”, som i samarbejde med forældrene sikrer, at børnene kommer omkring emner som, hvad det betyder “at lære”, at “have empati”, “at vide hvor højt man taler forskellige steder” osv.
I børnehaveklassen arbejdes der med at lære de kommende ForårsSFO børn at kende med fælles legetimer og “skole”-besøg i løbet af foråret.
Dansk:
Der arbejdes tidligt med rim, lyde, forlyde, skrivning og m.m. med bogen “Klar til at knække læsekoden”. Bogstaver øves med “Hop om Bord”-systemet efter uge 42.
Børnene bruger deres Chromebook til at udvikle teknik-forståelse både i dansk og matematik med både lærings spil og andre programmer i både dansk og matematik en gang ugentligt.
Matematik:
Der anvendes bogen Format i 0. men der bruges også mange praktiske aktiviteter, så børnene får udviklet forståelsen for tal og mængder, former, mønstre og andet på mange måder.
Læsning:
Børnene lærer at lydere sig til små ord i løbet af vinteren/foråret. Vi “børneskriver”, hvilket betyder at børnene siger, lytter til og skriver de lyde, de kan høre og ikke nødvendigvis i den rigtige rækkefølge eller med genkendelige bogstaver i starten…
Vi besøger ugentligt skolens bibliotek, hvor alle låner bøger med hjem. Vi læser bøger højt i klassen. Vi opfordrer alle forældre til at læse højt hjemme også.
Udendørsområderne:
Alle leger i “Den lille skolegård” i første frikvarter og må selv bestemme, om de vil i “Den store skolegård” i spisefrikvarteret.
Udover frikvartererne, som kan udvides ved behov, sættes der jævnligt lege i gang som sjipning, stikbold, fangelege, gemmelege, fodbold, løbelege/prik-løb, løb på skolens “Den Røde Tråd-sti” og leg/sport på den rummelige sportsplads.
Børnene har idræt i gymnastiksalen i vinterhalvåret og på sportspladsen i sommerhalvåret.
Konkrete eksempler på trivselsarbejdet
EX: I en gruppe børn er der én, der gerne vil bestemme, hvem der må være med i legen. Det tages op i klassen som en generel problematik, som alle skal forholde sig til og komme med forslag til at løse.
Børnene spejles, dvs. de bliver verbalt sat i den samme situation, som den, det går ud over for at udvikle empati og løsningsforslag. De øver samtidig samarbejde to og to i faglige sammenhænge, hvor det jævnligt evalueres, hvad de synes fungerer godt/skidt og hvad de selv kan gøre for at samarbejde bedre.
De har faste gå-makkere i lange perioder ad gangen.
F-SFO og Børnehaveklasse
Fokus for ForårsSFO børnene er at de lærer skolens rammer, elever og medarbejdere at kende, så de er trygge inden sommerferien.
Der arbejdes med skolens strukturer i hverdagen. Der er voksenstyret tid og legetid med kammerater.
Der er stort fokus på leg og samvær på tværs af børnegruppen.
Der er en fast turdag, hvor det øves at færdes sikkert i trafikken.
Frikvarterer følger skolens tider og regler i løbet af dagen.
Hvordan er rammerne?
Børnene holder til i lokalet ved siden af børnehaveklassen, så der er dagligt kontakt og samarbejde med både voksne og børn i de to grupper.
Der er også mulighed for at bruge SFO lokalerne om formiddagen, så børnene har ro til at lære at færdes der, inden alle de ældre børn får fri.
ForårsSFO børnene leger kun i Den lille skolegård, hvor de er sammen med en voksen.
Hvilke pædagogiske aktiviteter møder eleverne i løbet af en skoledag?
Hver morgen starter børnene med at tegne i ro og fred.
Der er faste rutiner med faglige opgaver og børnene øver at være selvhjulpne både i klassen, garderoben og på toilettet.
Faglige opgaver kan være at øve at skrive navne, male kopier eller klippe efter streger.
Også lette opgaver som labyrinter, puslespil og samarbejde, samt lette spil og tilhørende regler øves.