Mobilpolitik

Mobilpolitik på Øhavsskolen

Læringsrummet på Øhavsskolen er som grundprincip mobilfrit, da energien i læringsrummet skal fokuseres på indhold, læringsmål og læringsfællesskabets sociale processer i stedet for på den enorme tiltrækningskraft, som mobiltelefonen har, når den er inden for syns, høre- og rækkevidde.

Læringsrummet forstås som hele skoledagen, hvorfor hus- og årgangsteam laver regler og rammer for anvendelse af mobiltelefoner i frikvarterne.

For at skabe mobilfrit læringsrum, skal mobiltelefonerne ligger i skoletasken og være på lydløs uden vibration.

Mobiltelefonerne må tages op af taskerne, hvis læreren eller pædagogen skønner at aktivitetens læringsmål kalder på mobilbrug i læringsrummet fx, hvis der skal laves film, indtales lyd og dialog, eller telefonen skal anvendes til at læse QR koder.

Ved aftaler med læreren eller pædagogen kan elever få lov til at ringe hjem eller i særlige tilfælde have mobiltelefonen fremme i timen, såfremt der ventes et vigtigt opkald fra hjemmet.

Mobilpolitikken gælder for alle børn og voksne på skolen, er udarbejdet november 2018 og evalueres og revideres årligt.

Vedtaget af skolebestyrelsen d. 12. december 2018