Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Specialklasser - Uglen og Svanen

Beskrivelse af central specialklasse tilbud på Øhavsskolen. 

Målgruppe:  

Eleverne i vores tilbud   har generelle indlæringsvanskeligheder og socio-emotionelle problemstillinger. Eleverne visiteres gennem Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), Faaborg-Midtfyn Kommune. 

Behov for særlig indsats: 

Hvert barn får udarbejdet en individuel indsatsplan. Vi benytter os af forskellige metoder, der tilpasses den enkelte elevs behov. Blandt disse metoder arbejder vi blandt andet med 

  • TEACCH: En metode, der fokuserer på struktur og visuel støtte for at gøre hverdagen mere forudsigelig. 

  • Low Arousel: En metode, der sigter mod at mindske konfliktniveauet og skaber ro. 

  • Visualisering og konkretisering: Strategier, der hjælper med kommunikation og forståelse. 

  • De ni H´er: En metode, der er en tydelig vejviser, så eleverne nemmere kan klare opgaveløsningen. 

Hjælpemidler: 

Alle elever har Chromebooks og anvender hjælpemidler i forhold til deres udfordring. 

Det kan være appwriter, som støtte til stavning, indlæsning i forhold til skrive processer og oplæsning i forhold til læseprocesser og ekstra tid forhold til en langsom forarbejdningshastighed. 

Fællesskabende Læringsmiljø: 

Skolens centrale specialklasser er placeret så vidt på muligt sammen med almen- klasserne på samme klassetrin. 

 Der veksles mellem undervisning i små grupper og selvstændigt arbejde på individuelle tilpasset arbejdspladser med mulighed for afskærmning i større eller mindre grad, hvis der er behov for dette. 

Der er et tæt samarbejde mellem almen og specialklassens personaler. Det er prioriteret at klassens skema er parallelagt med tilsvarende årgang, hvilket giver mulighed for at de elever som ikke har behov for megen skærmning, kan deltage i undervisningen i det omfang det giver god mening med de andre elever på deres årgang. 

At eleverne er i samme hus med alderssvarende elever, giver alle en mulighed for at kunne spejle sig i andre og med guidning og støtte, at kunne være i et større fællesskab. Samtidig er det også muligt at kunne trække sig til den mindre gruppe hvis der er behov for dette ved f.eks. at holde frikvarter forskudt.