Specialklasser - Uglen og Svanen

Specialklasser

Specialklasserne på Øhavsskolen

Vi er af den opfattelse, at specialklassebørn skal dannes og uddannes til at kunne agere i det samme samfund som alle andre skolebørn. Mangfoldigheden af bidrag til fællesskabet ser vi som en stor styrke. Det samlede billede bliver simpelt hen mere interessant, når det har mange facetter.

Derfor arbejder vi med at opbløde grænserne til almenområdet, der hvor det giver mening for det enkelte barn. Det kan i praksis ses ved, at nogle af specialklasseelevernes undervisning foregår i almenklasserne. Det kan også ses i skolens samarbejdsstruktur på den måde, at specialklassernes største samarbejdsflade er deres respektive afdeling i skolens opdeling.

Undervisningens indhold

Undervisningen er tilrettelagt med udgangspunkt i det enkelte barns potentialer og måder at lære på. Indholdet dækker mange elementer, som tilsammen udgør elevernes skolehverdag.

• Nogle af elementerne har fagligt fokus: Hvad skal der til, for at jeg kan opleve, at jeg bliver dygtigere?
  • Nogle har et socialt sigte for øje: Hvordan skal jeg lære for at kunne bidrage endnu mere til fællesskabet?
  • Andre elementer drejer sig om personlig udvikling: Hvorfor skal jeg lære at sætte mig mål, som jeg kan nå?